Öz Düzenleme, zihinsel yeteneklerin görevle ilgili becerilere dönüştürüldüğü öz-yönlendirme sürecini ifade eder. Öğrencilerin düşüncelerini yönetmek ve düzenlemek ve bunları öğrenme için kullanılan becerilere dönüştürmek için öz düzenleme sürecini geliştirmeleri çok önemlidir. Öz düzenleme, bir amaca yönelik ilerlemeyi sürekli olarak izleme, sonuçları kontrol etme ve başarısız çabaları yeniden yönlendirme aşamalarından oluşur. Öncelikle öz düzenleme yapabilmek için kendi düşünce süreçlerinin farkına varılması gerekir.
Sevgili öğrenciler, öğrenmeyi, öğretimin bir sonucu olarak başınıza gelen örtülü bir olay olarak görmek yerine proaktif bir şekilde kendiniz için yaptığınız bir aktivite olarak görmeniz gerekir.
Öz-düzenlemeye dayalı öğrenme doğuştan gelen bir yetenek değil, öğrencilerin öğrenme sürecinde kendilerini yönlendirmelerine yardımcı olmak için geliştirilebilen bir beceri setidir. Bu beceri setini geliştirerek, kendiniz için net hedefler belirleyebilir ve hedef ve stratejilere dayalı olarak ilerlemenizi izleyebilirsiniz. Böylece daha etkili bir şekilde öğrenebilir, sizin için önemli olan sosyal aktivitelere, spora, sanatsal etkinliklere vakit ayırabilirsiniz. Ergoterapi alanına göre, rollerimiz, yaşımız ve kültürümüzle bağlantılı yaşam aktivitelerine dengeli katılım, zaman yönetimi ve öz düzenleme süreçlerinin kullanılması yaşam memnuniyetini arttırmanın anahtarlarıdır. Öz-düzenleme için gerçekleştirmeniz gereken düşünce süreçleri şunlardır;
5-Kendini ödüllendirme- bir pekiştireç seçin ve kabul edilebilir bir performans kriterine ulaştığınızda kendinizi ödüllendirin. (Planladığım çalışmamı veya ödevlerimi bitirdikten sonra eğlenceli bir aktivite yapabilirim gibi) .
Dijital teknolojilerin, yeni öğrenme alternatifleri sunması ve öz-düzenleme becerilerinin kazanılmasına faydaları da dikkate alındığında, bu süreci geliştirerek üniversite yaşamınızı daha aktif ve daha başarılı kılmak elinizde olacaktır.
Prof. Dr. Hülya Kayıhan
Ergoterapi Bölümü