Öğrenmeyi Kolaylaştırmada ve Başarıyı Arttırmada Öz Düzenleme Nedir? - Biruni Üniversitesi

Öğrenmeyi Kolaylaştırmada ve Başarıyı Arttırmada Öz Düzenleme Nedir?

    Tarih : 09 Haz 2023 Cuma
    13:55
Öğrenmeyi Kolaylaştırmada ve Başarıyı Arttırmada Öz Düzenleme Nedir?

    Öz Düzenleme, zihinsel yeteneklerin görevle ilgili becerilere dönüştürüldüğü öz-yönlendirme sürecini ifade eder. Öğrencilerin düşüncelerini yönetmek ve düzenlemek ve bunları öğrenme için kullanılan becerilere dönüştürmek için öz düzenleme sürecini geliştirmeleri çok önemlidir. Öz düzenleme, bir amaca yönelik ilerlemeyi sürekli olarak izleme, sonuçları kontrol etme ve başarısız çabaları yeniden yönlendirme aşamalarından oluşur.  Öncelikle öz düzenleme yapabilmek  için kendi düşünce süreçlerinin farkına varılması  gerekir.

    Sevgili öğrenciler,  öğrenmeyi, öğretimin bir sonucu olarak başınıza gelen örtülü bir olay olarak görmek yerine proaktif bir şekilde kendiniz için yaptığınız  bir aktivite olarak görmeniz gerekir. 

    Öz-düzenlemeye dayalı  öğrenme doğuştan gelen bir yetenek değil, öğrencilerin öğrenme sürecinde kendilerini yönlendirmelerine yardımcı olmak için geliştirilebilen bir beceri setidir. Bu beceri setini geliştirerek, kendiniz için net hedefler belirleyebilir ve hedef ve stratejilere dayalı olarak ilerlemenizi  izleyebilirsiniz. Böylece  daha etkili bir şekilde öğrenebilir, sizin için önemli olan sosyal aktivitelere, spora, sanatsal etkinliklere vakit ayırabilirsiniz. Ergoterapi alanına göre,  rollerimiz, yaşımız ve kültürümüzle bağlantılı yaşam aktivitelerine dengeli katılım, zaman yönetimi ve öz düzenleme süreçlerinin kullanılması yaşam memnuniyetini arttırmanın anahtarlarıdır. Öz-düzenleme için  gerçekleştirmeniz  gereken düşünce süreçleri şunlardır;

    1. Planlama – Belirli bir ödev, sınav veya değerlendirme formatı için ne zaman ve nerede çalışılacağını düşünün veya alt hedefler belirleyin. 
    2. İzleme  – Çalışma sırasında belirli konumların veya stratejilerin ne kadar etkili olduğunu, engeller ortaya çıktığında ne yapacağınızı düşünün. 
    3. Değerlendirme  – Kendi bilgini ve düşünce sürecini anlamaya çalış. Bir görevde ilerlerken hata yapıldığında tespit et. Kendine ‘Ben nasıl daha iyi öğrenebilirdim?’ sorusunu sor. Tekrarlara mı ihtiyacım var? Görsel bilgi mi? İşitsel bilgi mi öğrenmemi kolaylaştırıyor? 
    4. Hatayı düzeltme – Bir hata tespit edildiğinde geri dön ve hataları düzelt.  Zihinsel yeteneklerini görevle ilgili becerilere dönüştürebilirsiniz. Unutma hatayı düzeltebilmenin ödülü başarıya ulaşmak anlamına gelir.  

    5-Kendini ödüllendirme- bir pekiştireç seçin ve kabul edilebilir bir performans kriterine ulaştığınızda kendinizi ödüllendirin.  (Planladığım çalışmamı veya  ödevlerimi bitirdikten sonra eğlenceli bir aktivite yapabilirim gibi) . 

    Dijital teknolojilerin, yeni öğrenme alternatifleri sunması ve öz-düzenleme becerilerinin kazanılmasına faydaları da dikkate alındığında, bu süreci geliştirerek üniversite yaşamınızı daha aktif ve daha başarılı kılmak elinizde olacaktır.

    Prof. Dr. Hülya Kayıhan

    Ergoterapi Bölümü